بیمه عمر چیست و چه مزایایی دارد؟

image
image
image
image
image
image
image
image
بیمه عمر چیست و چه مزایایی دارد؟


مزایای بیمه عمر

تعیین میزان پرداخت حق بیمه توسط خود شخص بیمه‌گزار:

هر کس با توجه به بودجه و جیب خود می‌تواند مبلغ پرداختی حق بیمه را تعیین نماید.

تعیین روش پرداخت حق بیمه توسط خود شخص بیمه‌گزار:

شما هنگام خرید می‌توانید انتخاب کنید که حق بیمه را یک جا، دو ماهه، شش ماهه یا سالیانه بپردازید. این گزینه بسیار خوبی است؛ چون انعطاف فراوانی را برای بیمه‌گزار جهت برنامه ریزی پرداختی‌ها فراهم می‌کند و او می‌تواند با فراخ بال زمان‌بندی خاص خود را انتخاب کند که در موعدهای سررسید، سردرگم جور کردن مبلغ نباشد.

امکان تعیین مدت زمان بیمه‌نامه عمر توسط خود شخص بیمه‌گزار :

اصولا افرادی که برنامه ای برای زندگی و آینده خود دارند، به برخورداری از فواید بیمه فکر می‌کنند. آنها برنامه ریزی می‌کنند که ببینند بهترین زمان برای استفاده از این سرمایه گذاری شان چه موقع است. بعد به راحتی از خدمات شرکت‌های بیمه‌گر استفاده می کنند ولی شرکت های بیمه‌ای محدودیت‌ها و شرایطی را برای بهره‌گیری از بیمه عمر مطرح کرده اند:

شرایط سنی بیمه عمر

مدت زمان بیمه‌نامه بین ۵ الی ۳۰ سال قابل تعیین است. سن بیمه شده به علاوه تعداد سال‌های بیمه‌ای نباید از ۷۰ سال بیشتر شود: مثلا خانم نیکویی، خانم شاغل ۴۲ ساله است. با نزدیک شدن به سال‌های بازنشستگی، متوجه می‌شود که نمی‌تواند با مستمری بازنشستگی امورات خود را بگذراند؛ پس، به گزینه سرمایه گذاری بیمه عمر فکر می‌کند. حداکثر زمانی که او می‌تواند برای سررسید بیمه خود در نظر بگیرد، ۲۸ سال است نه بیشتر.

ثبت‌‌نام بیمه عمر بدون محدودیت سنی:

رشته بیمه زندگی از بدو تولد تا ۶۰ سالگی قابل صدور است؛ با توجه به تورم و شرایط اقتصادی، پدر و مادری که به فکر آینده فرزند خود باشند و بخواهند اندکی از بار هزینه های کمرشکن آینده خیالشان راحت باشد، برای فرزند خود از همان کودکی این بیمه را تهیه خواهند کرد.

امکان بازخرید بیمه عمر زودتر از موعد:

هیچ یک از ما از اتفاقاتی که در آینده برایش پیش می‌آید، آگاه نیست. همیشه با احتمال و عدم قطعیت سرو کله می‌زنیم. گاهی بیمه‌گذار به سرمایه بیمه زودتر از موعد ذهنی و معین خود نیاز پیدا می‌کند. بیمه‌گزار در این شرایط می‌تواند از گزینه بازخرید بیمه عمر استفاده نماید. البته، از سال دوم بیمه‌ای به بعد امکان این عمل وجود دارد. کارشناسان بیمه دات کام، بازخرید این بیمه را زودتر از ۵ سال پیشنهاد نمی‌کنند. به علاوه کارشناسان بیمه، برای راهنمایی بیشتر شما، محتوای بازخرید بیمه عمر: راهکار یا فرصت سوزی را پیشنهاد می‌کنند. هدف از خرید نوعی سرمایه‌گذاری است؛ پس سرمایه گذاری با ضرر که اصلا عاقلانه نیست. لازم است این راز بیمه‌گران را فاش کنیم که در صورت بازخرید در ۵ سال اول به دلیل کسر هزینه‌های بیمه‌گری که بخشی از پوشش‌هاست، بیمه‌گزار متضرر خواهد بود.

امکان تغییر بیمه‌گزار :

یک تعریف کوتاه از بیمه گزار ارائه بدهیم: بیمه‌گزار، شخص حقیقی یا حقوقی است که حق بیمه را پرداخت می کند. منافع بیمه به او یا ذی نفعش تعلق می‌گیرد. اصولا بیمه‌گزار یا ذی نفع ثابت و همانی است که نامش در بیمه‌نامه ذکر می‌شود؛ در این سرمایه‌گذاری بیمه‌ای، امکان تغییر بیمه‌گزار نیز وجود دارد.

امکان تعیین استفاده کنندگان یا ذی نفع بیمه‌نامه توسط بیمه‌گزار:

مرگ بعد از صد سال عمر با تن سالم، در کمین است. فوت بیمه‌گزار تحت پوشش این بیمه قرار گرفته است؛ در بیمه‌نامه باید ذی نفع مربوط به این پوشش مشخص شود. نکته جالب ماجرا این است: ذی نفع می‌تواند خانواده یا بستگان یا حتی در صورت علاقه به باقیات الصالحات، سازمان های خیریه باشند. جالب تر این که درصد سهم هر ذی نفع نیز قابل تعیین است.

امکان گرفتن وام با بیمه عمر:

از سال دوم ( در برخی شرکت‌های بیمه‌ای، از ماه ششم ) سرمایه‌گذاری بیمه یادشده ، می‌توانید به میزان ۹۰% از سپرده اندوخته بیمه خود وام بگیرید. مدت بازپرداخت وام دریافتی، طبق توافق بین شرکت و بیمه‌گزار مشخص می‌گردد. میزان بهره وام نیز به سودی بستگی دارد که سال قبل شرکت به بیمه شده پرداخت کرده است. معمولا این کارمزد بین ۳ تا ۴ درصد مشخص می‌گردد. نیازی هم ندارید که در به در دنبال ضامن باشید؛ چون وام بیمه عمر بدون ضامن هم قابل دریافت است. ضمنا ظرافت دیگری نیز در این مزیت نهفته است: احتیاجی به بازخرید نیست و پوشش‌های بیمه نیز به قوت خود باقی می‌ماند!!!

دریافت سود تضمینی بیمه عمر:

در این روزگار، افراد حتی به خانواده خود هم سخت اعتماد می‌کنند، باید بپذیریم که  اعتماد کردن به شرکت‌های بیمه‌ای نیز سخت‌تر شده است. فرد اصولا در مرحله شک و تردید برای انتخاب و خرید بیمه عمر، با خود می‌گوید:” ازکجا معلوم  در موعد سررسید ” شرکت بیمه ای وجود داشته باشد؟ ما نیز به بیمه‌گزاران حق می‌دهیم. ولی این مژده را هم باید داد که بیمه مرکزی علاوه بر تضمین سرمایه‌ها، سودهایی نیز برای تضمین بیمه در نظر گرفته است . نرخ سود بیمه عمر در دو سال اول ۱۶% و در دو سال دوم ۱۳% و برای سال های بعدی ۱۰% است.

امکان دریافت سود مشارکت :

شرکت‌های بیمه‌ای خسیس نیستند. سالانه مبلغی را تعیین و به بیمه‌گزاران پرداخت می‌کنند.این میزان سود در شرکت‌های بیمه ای متفاوت است. اگر بخواهید منبع سود را بدانید، باید عرض کنیم که این سود همان ۸۵ الی ۹۰ درصد سود سرمایه‌گذاری بیمه عمر شرکت‌های بیمه‌ای است که به جیب بیمه‌گزاران روانه خواهد شد.

دریافت سرمایه‌گذاری بیمه عمر به صورت یک جا یا مستمری ماهانه:

مبلغ حق بیمه پرداختی شما بعد از کسر هزینه‌‌ها به عنوان اندوخته منظور شده و سود روزشمار و مرکب به آن تعلق می‌گیرد. در زمان سررسید که بیمه‌گزار تاریخ آن را تعیین میکند، کل مبلغ سرمایه‌گذاری با سودی که گفتیم، یک جا یا ماهانه (برحسب انتخاب بیمه‌گزار) پرداخت می‌شود.

پیشنهاد ما این است که تا پایان دوره، به سرمایه‌گذاری و پرداخت حق بیمه ادامه دهید. گول نمایندگان بیمه را نخورید که به شما می‌گویند: ” بعد سه سال، سرمایه بیمه عمر خود را بگیرید و آن را سررسید کرده و طرح دیگری از این بیمه را بخرید.” باید بدانید که کارمزد بیمه عمر برای این نمایندگان بیمه بعد از سه سال تمام می‌شود . از آن جا که کسی از پول بدش نمی‌‌آید، آن ها در جستجوی سود خود چنین پیشنهادی را مطرح می‌کنند. جواب شما به این نمایندگان باید یک ” نه ” قاطع باشد.

معافیت مالیاتی بیمه عمر:

طبق  ماده ۱۳۶ قانون مالیات مستقیم، سرمایه بیمه آینده ساز هر چه قدر هم دندانگیر باشد، معاف از مالیات است و در صورت مرگ بیمه‌گزار، مبلغ اندوخته + سود به ذینفعان بدون نیاز به انحصار وراثت، پرداخت خواهد شد.

تبدیل بیمه به ضمانت نامه :

با جمع شدن سرمایه در قلک اندوخته بیمه ، به مرور این مبلغ به یک ضمانت‌نامه معتبر همانند اسناد مالی و اعتباری تبدیل خواهد شد.

پوشش جهانی بیمه عمر:

بیمه شدگان در سراسر جهان به جز مناطق قطبی، استوا و مناطق جنگی می‌توانند از مزایای پوشش فوت، حادثه و درمان بهره مند گردند. اگر گذر بیمه شده به مناطق قطبی، استوا و مناطق جنگی افتاد، می‌تواند با پرداخت حق بیمه اضافی تعیین شده، از استمرار بیمه خود درمقاصد ذکر شده اطمینان یابد؛ در غیراین صورت، تعهدات شرکت بیمه نیز با سفر او کاهش خواهد یافت. اگر بیمه‌گزار در کشوری غیر از ایران اقامت داشته باشد، باید نماینده‌ای ساکن در ایران را به شرکت بیمه گر معرفی کند. نماینده بیمه‌گزار می‌تواند به رتق و فتق امور بیمه فرد خارج از ایران بپردازد.

هماهنگی بیمه عمر با تورم : 

بدیهی است که با بالارفتن تورم، ارزش سپرده‌های بانکی کاهش می یابد. در این بیمه آتیه ساز، تمهیدات خاصی لحاظ شده است که بتوان از این سد مالی عبور کرد:

  1. حق بیمه هر سال هماهنگ با تورم بین ۵ الی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. این افزایش بر افزایش میزان سرمایه فوت و اندوخته نیز تاثیر مستقیم دارد.
  2. درصد افزایش حق بیمه از درصد افزایش سرمایه فوت بیشتر خواهد بود.
  3. امکان افزایش حق بیمه و ثابت نگه داشتن سرمایه فوت نیز راهکار دیگری برای هماهنگی با تورم است.